Czy dieta bezglutenowa jest faktycznie zasadna?

Czy dieta bezglutenowa jest faktycznie zasadna?

Ostatnio, można znaleźć masę informacji na temat tego typu diety. Wielu specjalistów określa ten sposób odżywiania, jako niewłaściwy a nawet szkodliwy dla zdrowia. Jaka jest prawda?

Dieta ta wyklucza ze spożycia produkty zawierające gluten. Produkty, które go zawierają to żyto, owies, jęczmień, pszenica oraz ich pochodne. Gluten możemy znaleźć również w niektórych kaszach oraz w… piwie, które zostało wyprodukowane na słodzie jęczmiennym.
Na samym początku wskazaniem do odstawienia glutenu z diety, była jego nietolerancja i alergia, która w konsekwencji prowadzi do celiakii. Choroba bardzo niebezpieczna w skutkach. Powoduje min. zanik kosmków jelitowych, co w konsekwencji prowadzi do bardzo słabego wchłaniania składników pokarmowych na poziomie jelita i w dalszej drodze do wyniszczenia organizmu. Jednak okazuje się, że celiakia nie jest jedynym powodem, dla którego warto wyeliminować gluten. Wszystkie choroby autoimmunologiczne mają tu swój początek. Niestrawione, duże cząsteczki glutenu, trafiają bezpośrednio do krwiobiegu a układ odpornościowy ich nie rozpoznaj i traktuje jako wroga. Wtedy dochodzi do autoagresji. Opisałam to w dużym skrócie i bardzo powierzchownie.

A co z odchudzaniem? Czy wyeliminowanie glutenu z diety, pozwoli zgubić zbędne kilogramy? Obawiam się, że nie. Jeżeli pójdzie w parze ze zmianą nawyków żywieniowych, poprawą stylu życia to, tak. Natomiast samo jego wykluczenie, na nic się nie zda.

Czy wykluczenie glutenu bez wyraźnych wskazań zdrowotnych, doprowadzi do poważnych niedoborów składników mineralnych? Moim zdaniem, zdecydowanie nie. Obecnie mamy do czynienia z intensywną produkcją zarówno zwierzęcą jak i roślinną. Te zboża, które obecnie są uprawiane, znacznie różnią się od tych, uprawianych 15 – 20 lat temu. Pomijam kwestie GMO ale są znacznie uboższe w składniki odżywcze i mineralne. Tak więc spożywanie zbóż czy też ich wykluczenie, nie ma najmniejszego wpływu na wywołanie niedoborów mineralnych i witaminowych w organizmie. Stety bądź niestety ale w dzisiejszych czasach konieczna jest suplementacja. Żywność jest zbyt uboga a zapotrzebowanie naszych organizmów na tego typu składniki nie uległo zmniejszeniu.

Wiele osób mówi, że nie wyobraża sobie nie zjeść świeżutkiego, pysznego chlebka z masełkiem. I co w takiej sytuacji? Ano nic takiego. Sami możemy upiec chleb bezglutenowy. Co więcej szybko, bez większej pracy i w dodatku smaczny. Przepis poniżej.

Mieszamy ze sobą różne rodzaje mąk tak by w sumie waga pokazała 350 g. Mąk mamy dużo do wyboru, co więcej są już łatwo dostępne. Ja wykorzystałam mąkę gryczaną, kukurydzianą i ryżową. Dodajemy jedną torebkę suchych drożdży, łyżeczkę cukru (ja daję trzcinowy), łyżeczkę soli (stosuję sól himalajską – jest zdecydowanie zdrowsza) i mieszamy dokładnie. Dodajemy szklankę ciepłej wody z łyżką oleju (kokosowy jest stabilny termicznie), a następnie szklankę ciepłej wody z 3 łyżkami siemienia lnianego. Mieszamy dokładnie. Można dodać rodzynki, żurawinę, posiekane suszone śliwki. Przekładamy do foremki i przykrywamy ściereczką i dajemy szansę na wyrośnięcie. Wkładamy do nagrzanego do 200st piekarnika i pieczemy przez 45 minut. Cała praca. Nie trzeba ręcznie wyrabiać ciasta – wystarczy wymieszać łyżką.
Smacznego :)

chleb bezglutenowy

Submit a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>