Parę słów o oleju kokosowym

Parę słów o oleju kokosowym

Temat tłuszczy, zawsze spędzał mi sen z powiek. Nie dlatego, że miałam wątpliwości czy powinien on się znajdować w diecie czy też nie, tylko jaki jego rodzaj jest najzdrowszy. Mam nadzieję, że obecnie nikt już nie kwestionuje  niezwykle dobroczynnych walorów zdrowotnych tłuszczy. Ale zawsze pojawia się pytanie, który nadaje się do smażenia a który do sałatek. Tu opinie są sprzeczne i co więcej zmieniają się z dnia na dzień.

Dlatego tym razem powiemy o królu wszystkich olei czyli o oleju kokosowym. Spotkałam się z następującą opinią: „Po co wprowadzać do kuchni egzotykę, skoro mamy tyle wspaniałych naszych, rodzimych tłuszczy?”. Tu absolutnie nie chodzi o kwestię snobistyczne. Olej kokosowy jako jedyny jest odpowiedni do smażenia, ponieważ jest stabilny i nie utlenia się. Jest to niezwykle ważna właściwość, ponieważ utleniający się tłuszcz wytwarza dużo wolnych rodników a te z kolei są związkami toksycznymi.

Co więcej daje nam olej kokosowy?

Warto zwrócić uwagę na skład biochemiczny. Olej kokosowy zawiera aż 97% kwasów tłuszczowych nasyconych w tym: kwas laurynowy, mirystynowy, palmitynowy, kaprylowy, kaprynowy, stearynowy. To właśnie one sprawiają, że olej jest termicznie stabilny a jego temperatura dymienia jest powyżej 200 st. C. Dzięki temu olej ten nie ulega utlenieniu i nie wytwarza wolnych rodników. Kwas laurynowy prócz kokosa, występuje również w mleku matki. Ma silne właściwości stymulujące odporność organizmu. Pozostałe 3% stanowią kwasy tłuszczowe nienasycone. Tak mała ich zawartość, sprawia, że olej ten jest odpory na jełczenie i może być długo przechowywany.

W temperaturze do 25 st C, olej kokosowy jest w formie stałej, powyżej tej temperatury staje się olejem płynnym.

Zastosowanie w kuchni jest wielorakie. Przede wszystkim jest to jedyny olej, który jest odpowiedni do smażenia. Pod wpływem wysokiej temperatury, nie traci swojej stabilności i tym samym nie staje się toksyczny i szkodliwy dla organizmu jak inne oleje roślinne poddane obróbce termicznej. Nie należy się obawiać przejściem zapachu czy smaku kokosa do potraw np. mięsnych. Nic takiego się nie dzieje. Smażyłam na oleju kokosowym mielone kotlety i smakowały zdecydowanie lepiej niż te, usmażone na zwykłym tłuszczu, którego używałam do tej pory. Kotlety były jakby lżejsze i delikatniejsze w smaku. Olejem z kokosa można również smarować pieczywo, używać do pieczenia i również do zdrowych koktajli owocowych. Ponad to olej ten posiada cały wachlarz dobroczynny właściwości dla organizmu ludzkiego. Wzmacnia organizm, łagodzi infekcje i reakcje alergiczne, korzystnie wpływa na układ nerwowy, usprawnia pracę tarczycy.

Podsumowując: jeśli smażyć to tylko na oleju kokosowym.

Submit a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>